29 martie 2013 15:01
1384 vizualizări

Filmul documentar: instrument de cunoaștere și schimbare pentru tinerii români

220 de elevi din liceele din Bucureşti şi din ţară au participat la primul studiu care cercetează impactul educaţiei prin film documentar în viaţa tinerilor. Studiul a fost realizat de shortCUT Research pentru proiectul educaţional Cluburile de Film MANIFESTO.

Filmele documentare vizionate și dezbătute în mediul școlar deschid perspectivele liceenilor, contribuie la modificarea atitudinii și comportamentelor lor cu privire la problemele globale, cresc dorința de exprimare și implicare civică. Acestea sunt câteva din concluziile studiului  realizat de shortCUT Research în cadrul proiectului de educație non-formală și cinematografică MANIFESTO, inițiat de asociația ORICUM. La cercetare au participat 220 de elevi care de-a lungul anului școlar au organizat un Club de Film Manifesto în propriul liceu, generând proiecții și dezbateri în jurul filmelor documentare ce pun în discuție drepturile omului, protejarea mediului, discriminarea, diversitatea culturală, dezvoltarea economică. 

Proiecţiile şi dezbaterile stimulează capacitatea critică, dorinţa de implicare civică, încrederea în forţă individuală de schimbare

Implicarea în programul MANIFESTO a dus la sporirea capacității de analiză critică a subiectelor de actualitate, stimularea dorinței de implicare civică și creșterea încrederii în ideea de schimbare. Numărul tinerilor care s-au arătat încrezători în capacitatea comunității de a influența problemele din jur a crescut cu 20 de procente după participarea la proiecții, la fel ca și nivelul de încredere în propria putere de schimbare.

Per total, apartenența la Cluburile de Film Manifesto a produs o schimbare de perspectivă și lărgirea viziunii asupra lumii. Tinerii au devenit mai dornici să se implice în acțiunile sociale locale și să-și facă auzită vocea civică. 30 de proiecte de schimbare socială în comunitățile locale au fost inițiate de echipe de liceeni în cadrul Competiției MANIFESTO, iar 3 dintre ele au prinit finanțare pentru a fi aduse la viață. 

Ecologie, echilibrul planetei şi drepturile omului: teme sensibile pentru liceeni

Studiul a arătat că liceenii sunt preocupați și sensibilizați de câteva probleme specifice: echilibrul planetei,respectarea drepturilor omului și statutul minorităților etnice.  83% din respondenți au considerat că echilibrul planetei este mai important decât  exploatarea resurselor pentru confort imediat. În acelaști timp,  80% din tinerii expuși la filme documentare au fost de acord că ”drepturile omului nu sunt respectate în toate țările” și că este nevoie de acțiuni sociale care să reglementeze situația.

Nevoia unui mediu de învaţare alternativ în școlile româneşti

Tinerii de astăzi sunt preocupați de viitorul lor și dornici să se implice în activități care să le stimuleze creativitatea și exprimarea liberă. Motivația liceenilor de a participa la proiectul MANIFESTO vine din curiozitatea și dorința de a aprofunda teme mai puțin discutate în școală sau familie, dar și din nevoia de auto-cunoaștere și dorința de a dobândi o experiență practică.  

Asociația ORICUM și-a propus să dezvolte sistemul educațional românesc în spiritul creativității iar Cluburile de Film MANIFESTO este primul proiect care provoacă mintea și curajul liceenilor prin filme documentare și dezbateri. Rezultatele cercetării au validat nevoia unor proiecte școlare alternative care să stimuleze cunoașterea critică a problemelor de actualitate, în defavoarea gândirii stereotipice.

 ***

Studiul ”Impactul Cluburilor de Film Manifesto asupra elevilor de liceu” a fost realizat de shortCUT Research și sprijinit de ING Bank România. Au fost create special pentru această cercetare instrumente de evaluare cantitativă și calitativă, care au urmărit indicatori de cunoaștere, atitudine, interactivitate și manifestare atât înainte cât și după proiecțiile din licee.

 

Informaţiile* prezentate pe site-ul AdmitereLiceu.ro au fost preluate din surse publice precum http://admitere.edu.ro, http://bacalaureat.edu.ro, http://evaluare.edu.ro, http://harta.bdne.edu.ro/ sau site-urile proprii ale instituţiilor de învăţământ. O parte din specializări au fost reorganizate, prin urmare unele date au fost interpretate pentru a facilita compararea mediilor şi stabilirea opţiunilor. Înainte de efectuarea alegerilor definitive şi completarea fişelor de înscriere, vă recomandăm să consultaţi brosura de admitere distribuită în şcoli şi site-urile oficiale ale Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării, pentru erate. Echipa INTUITEXT actualizează în mod constant informaţiile publicate pe AdmitereLiceu.ro, în funcţie de modificările semnalate.

*Datele prezentate au un rol informativ. INTUITEXT nu poate fi făcută răspunzatoare pentru nici o daună, de orice natură ar fi aceasta, provocată utilizatorilor săi de folosirea informaţiilor furnizate de INTUITEXT.