12 iunie 2013 16:11
vizualizări

[CERCETARE] Cum ne alegem liceul?

Echipa INTUITEXT a încercat să determine, anual, din 2011, care sunt principalele criterii după care elevii îşi aleg liceul, cum influenţează părinţii această decizie şi să obţină o imagine de ansamblu completă asupra procedurii corecte prin care ar trebui făcută această opţiune. Cercetarea a vizat obţinerea părerilor din partea tuturor celor implicaţi: elevi, părinţi, cadre didactice.

Printre criteriile pe care cele 3 categorii de respondenţi le consideră importante în procesul de alegere a liceului sunt:

      • Prestigiul liceului
      • Apropierea de casă a liceului ales
      • Prieteni/ cunoştinţe care învaţă în cadrul liceului ales
      • Pregătirea profesională a cadrelor didactice
      • Rezultatele propriu-zise la învăţătură

Elevii se ghidează îndeosebi după propriile rezultate pe care le-au avut în gimnaziu şi după media obţinută la Evaluarea Naţională, fără a lua în calcul, din timp, alte criterii (60,7%). Pentru foarte mulţi elevi este importantă şi prezenţa unor prieteni în cadrul acelui liceu: 20,3%. Pregătirea profesională a cadrelor didactice nu contează aproape deloc (3%), în timp ce o parte din ei cred că liceul ar trebui să fie în proximitatea casei lor (11%). 2% din elevii respondenţi se uită şi la dotările pe care liceul le oferă, iar 3% iau în calcul alte criterii.

Părinţii au adus în atenţie un nou criteriu pe care îl consideră foarte important în alegerea liceului: rata pe care acesta o are în ceea ce priveşte promovabilitatea la BAC. Prestigiul liceului este criteriul cel mai important pentru majoritatea părinţilor (52%), în timp ce 32% ţin cont de aptitudinile native pe care copilul le are şi de compatibilitatea valorilor acestuia cu cele promovate de liceu. 10% dintre părinţi ţin cont de posibilităţile pe care le deschide liceul la terminarea celor 4 ani, în funcţie de profilele de care dispune. Nici ei nu iau în calcul pregătirea catedrei (1%).

Profesorii consideră că cel mai important criteriu în alegerea liceului de urmat ar trebui să fie „compatibilitatea cu valorile instituţiei respective” (53%), iar 32% spun că prestigiul liceului (imaginea sa generală, rezultatele la olimpiade şi concursuri şcolare, promovabilitatea la BAC, etc.) este cea mai importantă. 6% dintre profesorii respondenţi cred că este imperativ să fie luate în considerare pregătirea şi prestigiul catedrei, iar alţi 6% ar recomanda un liceu aproape de casă.

Respondenţilor le-a fost adresată în cadrul cercetării şi o întrebare cu răspuns liber legată de acest topic: „Care credeţi că ar fi un proces corect de alegere a liceului?”. Vă redăm mai jos o serie din cele mai populare idei:

1.       Cadre didactice:

    • „Elevii şi părinţii trebuie să analizeze atent ceea ce elevul vrea să facă pe viitor, părinţii ar trebui să sondeze din timp înclinaţiile copiilor lor, pentru că uneori aceştia se lasă influenţaţi de decizia grupului, ulterior existând riscul de a nu se regăsi în peisajul profilului ales. Alegerea liceului ar trebui să ţină cont şi de nivelul performanţelor elevului până la momentul respectiv, părinţii trebuie să fie conştienţi că un copil cu media generală de admitere 7-8 nu va face faţă cerinţelor unui liceu de elită.”
    • „Trebuie să ţină cont de capacităţile lor intelectuale şi de profilul către care au înclinaţie nativă.”
    • „Liceul trebuie să îi asigure pregătirea necesară pentru meseria pe care intenţionează să o îmbrăţişeze.”
    • „Elevii mei sunt din mediul rural, aşadar sunt înclinaţi, majoritatea lor, către deprinderea unei meserii. Fetele urmăresc să fie în siguranţă în liceul respectiv, să nu aibă probleme cu elevii certaţi cu disciplina. Elevele cu situaţie bună la învăţătura vor merge către profilele ştiinţe ale naturii şi ştiinţe sociale la un liceu care are în cea mai mare pondere fete. Băieţii se vor îndrepta către un profil tehnic, al unuia dintre liceele cu internat. Nu pot afirma că i-am sfătuit eu să facă aceste alegeri, ele sunt rezultatul discuţiilor purtate cu ei şi cu părinţii lor în cursul anului şcolar.”

2.       Părinţi:

    • „Să fie un liceu bun, la care promovabilitatea la bacalaureat să fie cat mai mare. Bineînţeles trebuie să aibă profilul spre care copilul meu are aptitudini native dezvoltate.”
    • „Eu mă orientez după rata promovabilităţii la BAC în ultimii 4 ani, pregătirea cadrelor didactice şi dotările pe care le pune la dispoziţie copilului (sală de sport, laboratoare, etc.).”
    • „Mă uit să fie un liceu aflat într-o zonă bună, mai sigură, să aibă o rată a violenţei cât mai mică şi să nu aibe un istoric de incidente de acest tip.”.

3.       Elevi:

    • „Voi alege acel liceu care îmi va asigura pe viitor un trai decent şi sigur, în opinia mea acum acesta fiind un liceu economic.”
    • „Vreau să fie un liceu cu o atmosferă mai lejeră şi cu o ofertă bună de opţionale pentru limbi străine.”

Alegerea liceului pe care copilul să îl urmeze este una importantă, este un pas care îi va influenţa cariera şi drumul în viaţă. Aşadar este o decizie care ar trebui făcută din timp, nu în urma unor rezultate la o serie de examene finale. Rezultatele acestea ar trebui să fie obţinute de elev în funcţie de o alegere pe care deja a făcut-o ca urmare a unei consilieri vocaţionale adecvate. Atât părinţii, cât şi dascălii trebuie să ajute elevul să îşi descopere aptitudinile şi pasiunile. În funcţie de acestea elevul se poate orienta mai uşor şi mai corect spre profilul care i se potriveşte şi care îi va folosi în pregătirea pe termen lung, pentru o anumită profesie. 

Informaţiile* prezentate pe site-ul AdmitereLiceu.ro au fost preluate din surse publice precum http://admitere.edu.ro, http://bacalaureat.edu.ro, http://evaluare.edu.ro, http://harta.bdne.edu.ro/ sau site-urile proprii ale instituţiilor de învăţământ. O parte din specializări au fost reorganizate, prin urmare unele date au fost interpretate pentru a facilita compararea mediilor şi stabilirea opţiunilor. Înainte de efectuarea alegerilor definitive şi completarea fişelor de înscriere, vă recomandăm să consultaţi brosura de admitere distribuită în şcoli şi site-urile oficiale ale Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării, pentru erate. Echipa INTUITEXT actualizează în mod constant informaţiile publicate pe AdmitereLiceu.ro, în funcţie de modificările semnalate.

*Datele prezentate au un rol informativ. INTUITEXT nu poate fi făcută răspunzatoare pentru nici o daună, de orice natură ar fi aceasta, provocată utilizatorilor săi de folosirea informaţiilor furnizate de INTUITEXT.