8 august 2012 11:46
4258 vizualizări

Sfaturi si recomandări pentru Evaluarea Naţională 2013

Echipa AdmitereLiceu s-a gândit şi la copiii care acum trec în clasa a VIII-a şi la faptul că ei vor lua subiectele de anul acesta ca modele de testare. Ce ar trebui ei să înţeleagă din acestea? Cum ar trebui să le abordeze? Cu ce concluzii ar trebui să rămână în urma acestei Evaluări Naţionale? I-am rugat pe profesorii din comunitatea didactic.ro să ne ofere câteva recomandări de care ar trebui să ţină cont elevii care vor încerca să rezolve aceste subiecte, ca pas al pregătirii lor pentru Evaluarea Naţională 2013. Iată câteva dintre acestea:

“Sfaturile pe care le-aş oferi sunt aceleaşi cu cele pe care le-am dat elevilor mei până acum: răspundeţi pe baza a ceea ce este scris, nu lăsaţi loc interpretărilor, iar rezultatele se vor vedea. Elevii mei de clasa a VIII-a au răspuns toţi, la controversatul A3,  ‘subiectivă’. Şi aşa este! Deşi dl. Ministru e de acord cu ambele variante şi Academia Română la fel (dezamîgitor!), acea subordonata NU este predicativă.”. (Mia Albu, şcoala cu clasele I-VIII Izvoare, Dolj)

“Rezolvarea acestui tip de teste trebuie făcută la sfârşitul pregătirii pentru Evaluare. La început trebuie să cunoască bine PROGRAMA pentru examen, să pregătească toată materia, să citească lecturile indicate de  profesor, să realizeze eseuri şi compuneri libere pornind de la temele prevăzute în program.”. (Mariana Mako)

“Am constatat la corectură că elevii nu citesc cu atenţie cerinţele. Li se cerea, la argumentarea respectivă, să dea exemple din text. 90% dintre elevi nu au dat!” (Liliana Ciobanu, Olt)

“Elevilor care trec în clasa a VIII-a, o să le spun încă de la începutul anului şcolar să privească cu seriozitate examenul ce-i aşteaptă, să-şi propună un program de studiu pe care să-l respecte (atât la română, cât şi la matematică). O să le dau exemplu faptul că elevii care erau de 5 la clasă, au obţinut note sub 5 la Evaluarea Naţională.”. (Maria Chiş)

“Îi sfătuiesc să citească foarte atent subiectele şi să le rezolve ţinând cont de ceea ce au învăţat la clasă. La subiectul ambiguu (A3) cred că ar trebui să-şi amintească elementele relaţionale care introduc fiecare tip de propoziţie subordonată şi apoi să aleagă varianta corectă. În ceea ce priveşte valorile morfologice şi funcţiile sintactice, le recomand şi elevilor, dar şi colegilor, să nu mai folosească doar jumătate din denumire (exemplu: verb), ci denumirea întreagă, aşa cum au învăţat în clasa a V-a (exemplu: verb predicativ, substantiv comun, etc). Elevii ar trebui să se gândească la cele mai comune şi cunoscute sinonime, să dea explicaţii simple, nu întortocheate.”. (Veronica-Luciana Lungu, şcoala Vlădeşti, Argeş)

“La limba română, elevii trebuie să citească cu mare atenție textele date, căci altfel pot greși chiar și la exercițiile mai ușoare, cum ar fi indicarea unor sinonime. De regulă se cer sinonime contextuale. La compuneri, exprimarea opiniei personale trebuie să cuprindă neapărat conectorii opiniei (‘părerea mea este că...’, ’eu consider că...’, ‘din punctul meu de vedere...’, ‘după părerea mea...’, etc.) și pe cei ai argumentului (întrucât, deoarece, fiindcă, pentru că, etc.). De asemenea, încadrarea în spațiul minim (10 rânduri) trebuie neapărat respectată, deoarece altfel se pierde punctajul pentru redactare. La stabilirea tipului subordonatei să parcurgă, pe ciornă, toate etapele analizei frazei, iar dacă stabilirea elementului regent și a întrebării nu le sunt suficiente, să treacă la contragere, pentru mai multă siguranță.” (Ana Maria Ilisia, şcoala generală Hălmăgel, Arad)

“La matematică sfaturile sunt simple: recapitularea conţinuturilor conform programei de examen, utilizarea algoritmului de rezolvare a problemelor cu ajutorul ecuaţiilor, însuşirea normelor de reprezentare a corpurilor geometrice, recapitularea calculului cu rapoarte de numere reale reprezentate prin litere”. (Aurelian Banea, şcoala cu clasele I-VIII Jijila, Tulcea)

O pregătire solidă se contruieşte din timp, prin exerciţiu constant. Iar atunci când acestei pregătiri i se alătură o informare completă, rezultatul final poate fi uşor transformat într-o reuşită notabilă. Vă dorim nişte rezultate minunate în 2013 şi un an de pregătire cât mai fructuos!

Informatiile* prezentate pe site-ul AdmitereLiceu.ro au fost preluate din surse publice precum http://admitere.edu.ro/2012/ http://admitere.edu.ro/2011/, http://admitere.edu.ro/2010/, http://admitere.edu.ro/2009/, http://admitere.edu.ro/2008/, http://harta.bdne.edu.ro/ sau site-urile proprii ale institutiilor de învăţământ. O parte din specializari au fost reorganizate, prin urmare unele date au fost interpretate pentru a facilita compararea mediilor si stabilirea optiunilor. Inainte de efectuarea alegerilor definitive si completarea fiselor de inscriere, va recomandam sa consultati brosura de admitere distribuita in scoli si site-urile oficiale ale Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii, pentru erate. Echipa INTUITEXT actualizeaza in mod constant informatiile publicate pe AdmitereLiceu.ro, in functie de modificarile semnalate.

*Datele prezentate au un rol informativ. INTUITEXT nu poate fi facuta raspunzatoare pentru nici o dauna, de orice natura ar fi aceasta, provocata utilizatorilor sai de folosirea informatiilor furnizate de INTUITEXT.