3 iulie 2012 17:21
2346 vizualizări

Evaluarea Naţională 2012 – ce spun profesorii?

O data cu publicarea rezultatelor contestaţiilor pe 2 iulie, Evaluarea Naţională 2012 a luat final.  Cum au decurs lucrurile? Ce aşteptări au avut profesorii şi elevii lor? Ce sfaturi au dascălii pentru generaţia viitoare? Cum au fost subiectele anul acesta, comparativ cu anul trecut? Echipa AdmitereLiceu a aflat pentru voi răspunsurile la aceste întrebări. Acest lucru a fost posibil cu ajutorul profesorilor de gimnaziu din comunitatea Didactic.ro!

Subiectele Evaluării Naţionale 2012, cu precădere cele de la limba şi literatura română, au fost obiectul unor discuţii controversate. De la celebrul subiect cu propoziţia subordonată şi până la subiectul compunerilor, versiunea cu numărul 6 a fost intens disputată în ultimele zile. Iată o serie de răspunsuri pe care profesorii ni le-au oferit la întrebările “Cum vi s-au părut subiectele de anul acesta, comparativ cu cele de anul trecut?" şi “Cum comentaţi situaţia creată la limba română, subiectul A3?”:

"Se pare că cei care fac subiectele nu mai ţin cont de nicio programă. Nu mă refer la controversatul subiect de gramatică, de el s-au legat toţi; nu ştiu de ce s-a ales tocmai acest enunţ, poate chiar din dorinţa de a încurca lucrurile. Eu mă refer şi la textul de la subiectul I. De ce fragmente dintr-un roman, când nu e în programa pentru evaluare? De ce o compunere despre mesajul textului, când ei abia învaţă să argumenteze încadrarea fragmentului la o specie literara? Subiectele de anul trecut au fost mai accesibile. Ar fi bine ca cei care propun subiectele să predea la gimnaziu, la clase cu nivel mediu, nu la clase speciale. Cât despre subiectul A3... o situaţie de tensiune inutilă! Ar trebui să se lase şi evaluatorilor posibilitatea de a alege, nu să-i încorseteze strict în barem, că sunt profesori, nu roboţi! În comisiile de evaluare sa fie cooptati profesori cu experienţă şi cu putere de decizie, nu să ajungem la presiuni asupra ministrului şi să ascultăm de dictatura părinţilor!" (Nina Dejeanu, şcoala Armand Călinescu, Curtea de Argeş)

"Subiectele au fost mai uşoare decât cele de anul trecut la matematică iar la limba română cam ca şi cele de anul trecut. Totuşi cred că e nevoie de mai multă seriozitate din partea celor care concep subiectele şi ar fi trebuit verificate de cel puţin 10 ori înainte să apară în faţa elevilor. Consider situaţia jenantă şi penibilă. Sper să nu se mai repete!!!" (Szasz Iulia-Maria, şcoala cu cls. I-VIII Slimnic, Sibiu)

"Subiectele mi s-au părut ambigue, au vizat modul de gândire al elevului vizavi de un aspect cu care ne confruntăm azi, atât profesorii cât şi pârinţii - lipsa interesului pentru lectură. Anul anterior s-a mers pe o specie concretă - basmul. (...) Consider că, încă o dată, nouă, profesorilor, ni s-a scăzut credibilitatea în faţa elevilor şi părinţilor. Înainte de a se alege variantele de examen pentru a fi trase la sorţi, să se verifice la sânge pentru a nu mai pune în dificultate elevul." (Dima Mihaela, şcoala Constantin Stere-Bucov, Prahova)

"Subiectele au avut acelaşi grad de dificultate, la limba română, ca anul trecut. Din 17 elevi, câţi am avut în Evaluare, a picat doar unu, la fel ca anul trecut. Deci, procentul de promovabilitate este foarte mare: 94%. Propoziţia era clar subiectivă, se contrăgea în subiect. Şi elevii mei au luat-o, o parte dintre ei subiectivă şi cealaltă parte predicativă. Eu le-am explicat că nu putea să fie decât subiectivă. Ei s-au bucurat ca Ministerul a cedat şi le-a dat tuturor punctajul, dar eu nu sunt de acord." (Ioana Badara, Grupul Şcolar Industrial Însurăţei, Brăila)

"Subiectele au fost mai uşoare. Consider că nu era cazul să se facă atât tam-tam la subiectul A3. Este cât se poate declar: propoziţia este subiectivă, contextul nu era ambiguu. Având un predicat nominal complet în respectiva propoziţie, nu văd de ce acea propoziție s-ar interpreta ca fiind predicativă. Trebuie să fie și astfel de subiecte la un examen pentru a-i delimita pe cei mai buni. Oricum, subiectele s-au simplificat în ultimii ani. Dacă excludem cu totul până şi doza minimă de dificultate, nu văd de ce îl mai numim examen.".  (Anamaria Vasian, şcoala generală „Avram Iancu”, Turda)

"Subiectele  de anul acesta, comparativ cu cele de anul trecut, au fost bine întocmite, au respectat programa. Mai ales la matematică. Cerinţele au fost clar exprimate. Aş adăuga, totuşi,  că ar  fi trebuit ca la matematică să existe un subiect mai greu, necesar evaluării cunoştinţelor şi posibilităţilor intelectuale ale elevilor care vor să se înscrie la secţia reală." (Liliana Tacu, şcoala cu  cls. I - VIII Surdila Gaiseanca, Brăila)

Am încercat să aflăm de la profesori la ce rezultate se aşteaptau anul acesta de la elevi. Părerile au tins să se îndrepte spre un procent majoritar în zona “mai slabe”, cauzele fiind mai ales subiectele la limba română şi prezenţa camerelor de filmat. Iată ce ne-au scris câţiva dascăli: 

“Am aşteptat note de trecere mai multe dar o notă de zece dovedeşte că s-a muncit la clasă. Totuşi nu toţi pot să înţeleagă matematica iar alţii nu vor să o înveţe. Parcă prea mulţi vor să fure notele mari, numai că acum cu camere nu se mai poate face nimic. Generaţiile de copii sunt din ce în ce mai nepăsătoare. Noroc că printre elevi mai găsim unul-doi care vor să înveţe şi păcat că sunt cam mulţi împrăştiaţi.”. (Elena Boiangiu, şcoala gimnazială Ţînţăreni, Gorj) 

“Rezultatele vor fi mai apropiate de nivelul real al copiilor, deoarece au fost mai corect supravegheaţi…”. (Constantin Guriţă, Şcoala cu clasele I-VIII Nr. 8 "Elena Rareş", Botoşani)

 

“Notele nu vor diferi mult de cele din anul trecut, pentru că masa de elevi este aceeaşi, ca şi încâlciturile programei şcolare cuplate cu lipsa (neconcordanţa) manualelor şcolare.”. (Maxim Petru, şcoala Gimnazială Bănişor, Sălaj) 

“Faţă de anii trecuţi nu am perceput diferenţe majore asupra rezultatelor finale, dar îmi este greu să accept ca şi profesor că marea diferenţiere la şcolile super cotate se face având ultima medie de admitere peste 9,50. Nu-i normal să pretinzi unui copil o exigenţă de asemenea performanţă. Practic, dacă are un progres foarte bun, dar în clasele mai mici sau la anumite materii nu a avut o notare de 10, nu mai are şanse să prindă un loc. Altfel spus, media pe clasale 5-8 mi se pare mult prea subiectivă, aşa că ponderea ei de 50% este exagerat de mare.”. (Mihaela Mihuţ, şcoala Iuliu Haţieganu, Cluj-Napoca)

Printre observaţiile speciale pe care profesorii le-au avut de făcut în ceea ce priveşte Evaluarea Naţională 2012, majoritatea s-au concentrat în zona probei de română, unde se doreşte schimbarea structurii şi o mai mare rigurozitate în elaborarea subiectelor.

Iată ce ne spune Mariana Mako:  “La Limba şi Literatura Română, structura testului să fie schimbată: punctul A de la subiectul I şi subiectul al II-lea - să conţină mai multe cerinţe, pentru a putea verifica corect pregătirea adevărată a elevilor; trebuie evitate subiectele cu posibilităţi multiple de interpretare.“.

Un alt cadru didactic ne-a scris: “Subiectele trebuie să fie foarte clare (la fel baremele) şi n-ar fi rău dacă s-ar ţine seama de situaţia reala în care se află învăţământul, de concluziile şi sugestiile pe care le dăm de ani de zile şi nu se regăsesc nicăieri; de aceea se şi creează astfel de situaţii jenante.”. (Valentina Stroian, şcoala generală Albeşti, Mureş)

“Camerele video au reliefat pregătirea reală a elevilor (nemaiputând să copieze, conform stilului deja înrădăcinat, din păcate, în ultimii ani).  Însă, pentru o mai bună pregătire 'psihologică' a tuturor elevilor, inclusiv a celor buni (pentru a înţelege că prezenţa camerelor nu prezintă  niciun motiv de inhibare), cred că ar fi utilă o simulare în condiţii reale de examen, însă cu condiţia ca rezultatele acestei simulări  să nu mai fie dezbătute cu părinţii, afişate, etc. Pentru că, în acest caz, accentul nu ar mai fi pus pe pregătirea psihologică, ci, din nou, pe nota obţinută şi pe efectele ei.”. (Elena Cioboată, şcoala Voineasa, Vâlcea)

În urma sondajului pe care noi l-am făcut pe AdmitereLiceu.ro, la întrebarea “Cum ţi s-au părut subiectele de anul acesta la Evaluarea Naţională?” 44,7% (1006 persoane) au răspuns cu “nivel mediu”, în timp ce 27,7% (623 persoane) au considerat probele “Grele”, 17,5% (394 persoane) “Uşoare”, iar 10,1% dintre respondenţi (227) au declarat că “Nu se pot pronunţa”.

Echipa AdmitereLiceu vă va rămâne aproape şi în zilele următoare şi vă stă la dispoziţie pentru orice informaţii suplimentare. În  plus, ne puteţi găsi în fiecare zi şi pe pagina noastră de Facebook.

Pentru a fi mereu informaţi, consultaţi şi calendarul admiterii pe care îl găsiţi aici. În perioada imediat următoare candidaţii vor completa fişa de înscriere pentru admiterea la liceu. Nota admiterii o constituie media aritmetică dintre media Evaluării Naţionale şi media claselor V-VIII. Mult succes în descoperirea liceului ideal!

Informaţiile* prezentate pe site-ul AdmitereLiceu.ro au fost preluate din surse publice precum http://admitere.edu.ro, http://bacalaureat.edu.ro, http://evaluare.edu.ro, http://harta.bdne.edu.ro/ sau site-urile proprii ale instituţiilor de învăţământ. O parte din specializări au fost reorganizate, prin urmare unele date au fost interpretate pentru a facilita compararea mediilor şi stabilirea opţiunilor. Înainte de efectuarea alegerilor definitive şi completarea fişelor de înscriere, vă recomandăm să consultaţi brosura de admitere distribuită în şcoli şi site-urile oficiale ale Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării, pentru erate. Echipa INTUITEXT actualizează în mod constant informaţiile publicate pe AdmitereLiceu.ro, în funcţie de modificările semnalate.

*Datele prezentate au un rol informativ. INTUITEXT nu poate fi făcută răspunzatoare pentru nici o daună, de orice natură ar fi aceasta, provocată utilizatorilor săi de folosirea informaţiilor furnizate de INTUITEXT.