28 iunie 2012 10:49
1503 vizualizări

Cronica Evaluării Naţionale. Păreri la cald, din comunităţile INTUITEXT

Luni, 25 iunie 2012, elevii de clasa a VIII-a din întreaga ţară au susţinut proba scrisă la limba şi literatura română în cadrul Evaluării Naţionale. Varianta extrasă a fost cea cu numărul 6. Cerinţele din prima parte au fost formulate pe baza unui extras de text din primul volum al seriei “Cireşarii” (Constantin Chiriţă), în timp ce în a doua parte copiii au avut de analizat enunţuri incluse într-un articol din revista “Dilemateca” – “Kindle” (Ion Vianu).

Rezolvarea corecta a primei părţi le aducea elevilor un total de 42 de puncte, în timp ce partea a II-a însuma 36 de puncte. Subiectele si Baremul complete pot fi găsite aici.

Unul dintre subiectele din partea a II-a a iscat o adevărată controversă. Enunţul cerinţei A3 era acesta: “Propoziţia subordonată din fraza Ceea ce mă jenează este dificultatea răsfoirii este”

a) atributivă

b) predicativă

c) subiectivă

Răspunsul corect, pentru care elevii primeau 6 puncte, era “subiectivă”. Există foarte multe păreri, inclusiv în rândul cadrelor didactice, care afirmă că enunţul este interpretabil şi că răspunsul corect ar putea fi varianta b, “predicativă”. Iată ce spun utilizatorii Didactic.ro:

“Rearanjată fraza arată cam aşa ‘Dificultatea răsfoirii este ceea ce mă jenează’, nu aşa e logic? Subiect avem: cine mă jenează?-"dificultatea", a cui/care dificultate? - "a răsfoirii/atribut substantival, este-aceasta (prin contragere) - deci unde e subiectiva???? Să nu cumva să îmi spună cel care a elaborat acest sublect că "este dificultatea" e expresie verbală impersonală, şi de aceea a considerat că e subiectivă subordonată! Mult prea greu pentru un elev de clasa a VIII-a, şi oricum, subordonata este predicativă, nici vorbă de subiectivă aici!” (profalin)

 

“Din punct de vedere sintactic, este prop. subiectivă (se subliniază predicatele ‘jenează’ şi ‘este dificultatea’, se încercuieşte elementul de relaţie ‘ceea ce’, se poate contrage într-un substantiv ‘jena’). Din punct de vedere semantic, fraza poate fi citită astfel ‘Dificultatea răsfoirii este ceea ce mă jenează’ şi atunci prop. subordonată este predicativă (se subliniază predicatele ‘este’ şi ‘jenează’, se încercuieşte elem. de relaţie ‘ceea ce’, se poate contrage într-un adj. ‘jenantă’). Cred că exerciţii interpretabile nu ar trebui să apară la un examen naţional, tocmai pt. a nu stârni controverse.” (Maria Roşca)

“Subiectul a fost mult mai simplu şi mai generos decât cel de anul trecut.Compunerile chiar nu au pus nicio problemă. Mi se pare stupidă disputa pe subiectivă şi predicativă. Când facem analiza unei fraze luăm textul aşa cum este, nu-l întoarcem cum vrem. Există mai multe variante de verificare: contragerea, topica sau expansiunea cuvântului ‘dificultatea’ (ca urmare obţinem clasica fraza SB-PP-PR). Cam greu să ai o predicativă care stă în faţa verbului copulativ (vorbesc la nivelul gramaticii de gimnaziu). Consultaţi Gramatica Academiei. Ar fi bine să nu mai alimentăm disputele acestea şi să-i lasam pe absolvenţi şi pe părinţi să-şi vadă mai departe de examene şi de... emoţii.” (otiliacraciunpop)

La câteva ore după examen a apărut o petiţie online prin care se cerea modificarea baremului de corectare, astfel încât să fie luate în considerare ambele variante. Aceasta a strâns până în prezent peste 32.000 de semnături. 

Ministrul interimar al Educaţiei,   Liviu Pop, a precizat că a fost cerută părerea specialiştilor, incluzând printre aceştia membrii ai Academiei Române care s-au pronunţat, “în proporţie de 90%”, în favoarea baremului actual. Deşi iniţial ministrul anunţase ca NU va schimba baremul, a luat într-un final decizia de a o face. Se pare că în urma corecturii s-a constatat ca 40% dintre copii răspunsesera “predicativă”, in timp ce 42% se pronunţaseră pentru varianta “subiectivă”, iar ministrul a considerat că decizia schimbării baremului e cea mai bună pentru a nu încălca egalitatea şanselor. La baza deciziei sale a stat şi răspunsul venit din partea reprezentantilor Institutului Lingvistic "Iorgu Iordan - Al. Rosetti", un foarte important for în domeniul normării gramaticii limbii române. Aceştia susţin că răspunsul este ambivalent. 

O elevă de clasa a VIII-a, utilizatoare a site-ului AdmitereLiceu.ro, ne-a scris legat de această problemă: “Ca profesor, când faci subiectele, TREBUIE SĂ LE DAI COPIILOR O PROPOZIŢIE SUBORDONATĂ DE CARE EŞTI SIGUR! NU care poate fi cu dus şi întors. În fond, este totuşi un EXAMEN DE CLASA A 8-A! S-au pierdut 6 puncte dintr-un foc. (...) E un zvon, o petiţie pe net care cere să se ia în considerare că propoziţia ar fi şi predicativă. Deşi m-ar avantaja, NU MI S-AR PĂREA CORECT! Dacă în barem scrie clar că e SUBIECTIVĂ, înseamnă că e subiectivă, nu e loc de nici o predicativă sau altele! Nu ai scris subiectivă, la revedere! Regulile sunt reguli. Totuşi cred că e vina celor care au făcut subiectele, că au ales ceva discutabil pentru nivelul nostru!..." (Mara)

 

Federaţia Naţională a Asociaţiilor de Părinţi din Învăţământul Preuniversitar consideră că hotărârea Ministerului Educaţiei este una fundamental greşită, luată în urma unor presiuni. Reprezentanţii acesteia consideră că decizia afectează credibilitatea şi autoritatea ministerului. Ei consideră că mesajul transmis copiilor nu este unul pozitiv. S-ar părea că o mulţime de părinţi ai copiilor care au răspuns corect, conform baremului iniţial, şi-au exprimat deja nemulţumirea şi se gândesc să protesteze. 

Ieri, 27 iunie, a avut loc proba scrisă la matematică, după ce marţi elevii au susţinut proba la limba maternă. Varianta extrasă ieri dimineaţă a fost cea cu numărul 2 şi până acum majoritatea opiniilor au concluzionat că subiectele au fost unele accesibile. Singura provocare ar putea fi subiectul al III-lea, a cărui formulare le cerea copiilor să imagineze o vază cu apă. Unii profesori se tem ca elevii să nu se fi lăsat intimidaţi de natura practică a exerciţiului.

Rezultatele Evaluării Naţionale vor fi afişate vineri, 29 iunie, până în ora 14:00. Contestaţiile pot fi depuse în aceeaşi zi, până la ora 18:00 urmând să fie soluţionate în weekend şi afişate luni, 2 iulie. Următorii paşi vizează procesul de înscriere pentru admiterea la liceu. Fişele de înscriere se vor elibera pe 5 iulie şi pot fi completate de către părinţi până pe 10 iulie. Sâmbătă, 14 iulie, rezultatele repartizării computerizate vor fi afişate. Puteţi să găsiţi aici fișa de admitere în format electronic, cu posibilitatea de a fi printată, alături de o serie de explicaţii despre metoda de completare.

 Echipa AdmitereLiceu vă va ţine la curent cu evoluţia situaţiei şi vă doreşte momente cât mai liniştite şi emoţii cât mai puţine, în aşteptarea rezultatelor.

Informaţiile* prezentate pe site-ul AdmitereLiceu.ro au fost preluate din surse publice precum http://admitere.edu.ro, http://bacalaureat.edu.ro, http://evaluare.edu.ro, http://harta.bdne.edu.ro/ sau site-urile proprii ale instituţiilor de învăţământ. O parte din specializări au fost reorganizate, prin urmare unele date au fost interpretate pentru a facilita compararea mediilor şi stabilirea opţiunilor. Înainte de efectuarea alegerilor definitive şi completarea fişelor de înscriere, vă recomandăm să consultaţi brosura de admitere distribuită în şcoli şi site-urile oficiale ale Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării, pentru erate. Echipa INTUITEXT actualizează în mod constant informaţiile publicate pe AdmitereLiceu.ro, în funcţie de modificările semnalate.

*Datele prezentate au un rol informativ. INTUITEXT nu poate fi făcută răspunzatoare pentru nici o daună, de orice natură ar fi aceasta, provocată utilizatorilor săi de folosirea informaţiilor furnizate de INTUITEXT.