Istoria liceului nostru se contopeşte cu istoria Şcolilor din Blaj, care începe cu iniţiativele lui I.I.Micu Klein, Episcop Unit din 1728, de a stabili reşedinţa Episcopiei Unite la Blaj şi de a deschide primele şcoli cu predare în limba română din Ardeal. Prin dobândirea domeniului şi prin mutarea Episcopiei de la Făgăraş la Blaj s-au găsit şi fondurile necesare pentru a ridica şcolile. În acelaşi timp s-a început ridicarea unei mănăstiri pentru a adăposti 11 călugări basilitani şi un seminar teologic. Astfel Blajul, un cătun locuit în 1733 numai de 23 de familii, va ajunge în scurt timp centrul vieţii culturale româneşti din Transilvania. Dar deschiderea acestor şcoli s-a putut face abia la 21 octombrie 1754 în timpul episcopului Petru Pavel Aron de Bistra. Prin ordinaţiunea episcopală din data de 21 octombrie 1754 se decide ca începerea cursurilor şcolare să se facă la 1 noiembrie...
Istoria liceului nostru se contopeşte cu istoria Şcolilor din Blaj, care începe cu iniţiativele lui I.I.Micu Klein, Episcop Unit din 1728, de a stabili reşedinţa Episcopiei Unite la Blaj şi de a deschide primele şcoli cu predare în limba română din Ardeal. Prin dobândirea domeniului şi prin mutarea Episcopiei de la Făgăraş la Blaj s-au găsit şi fondurile necesare pentru a ridica şcolile. În acelaşi timp s-a început ridicarea unei mănăstiri pentru a adăposti 11 călugări basilitani şi un seminar teologic. Astfel Blajul, un cătun locuit în 1733 numai de 23 de familii, va ajunge în scurt timp centrul vieţii culturale româneşti din Transilvania. Dar deschiderea acestor şcoli s-a putut face abia la 21 octombrie 1754 în timpul episcopului Petru Pavel Aron de Bistra. Prin ordinaţiunea episcopală din data de 21 octombrie 1754 se decide ca începerea cursurilor şcolare să se facă la 1 noiembrie 1754.
În toamna anului 1754, la Blaj se deschid două şcoli: una, care mai târziu va forma gimnaziul şi în care pe lângă materiile religioase se propun limbile: latină şi maghiară, precum şi ceva ştiinţe şi istorie; iar cealaltă: şcoala obştească, în care se propun elementele cunoştinţelor, scrierea şi citirea.
La început gimnaziul nu are decât două clase; a treia clasă se deschide abia în anul 1757, la 15 august numindu-se sintaxa. S-au făcut şi alte reforme la gimnaziu până în 1772, dar documentele sunt puţine.
Primul director al gimnaziului a fost Gregoriu Maior unul din elevii colegiului din Roma. La 1773 a ajuns Episcop şi a înfiinţat fundaţia de pâine pentru 200 de elevi . La început profesorii erau numai călugări, dar încetul cu încetul, mai ales de la Ioan Bob încoace vor preda preoţi şi chiar laici.
În anul1773 cele trei clase gimnaziale s-au îmbogăţit cu încă două clase, conform sistemului de atunci şi în această stare rămâne liceul Blajului până în anul 1831, când se introduce şi aici o nouă reformă.
La 1831, gimnaziul Blajului primeşte şi învoirea de a se completa în liceu, iar din 1834 sosesc aici 4 profesori dintre cei mai distinşi, care predau numai la liceu, iar românii nu mai sunt nevoiţi să meargă la şcolile ungureşti pentru a-şi lua diploma de maturitate şi astfel se concentrează în liceul Blajului, care face progrese în toate direcţiile. Astfel de la 1831 se mai adaugă trei catedre cu trei profesori: istoria, algebra şi geometria; apoi fizica şi chimia. Astfel gimnaziul se transformă în liceu, fiind împărţit astfel:
* Cursul I :doctrina religionis, philosophia, mathesis.
* Cursul II : doctrina religionis, phisica, historia universalis.
Tot în acest an, Simion Bărnuţiu completează programa şcolară cu un curs de drept şi unul de filozofie. În 1838 introduce în liceu limba naţională ca limbă de predare în locul celei latineşti şi astfel apare o eră nouă în acest liceu; liceul devine românesc în tot şi în toate, şi primul liceu cu predare în limba română din Transilvania.
Această organizare a durat până în ajunul revoluţiei, respectiv până la 1850 când vechiul liceu se reorganizează după sistemul cel nou, german. Numărul claselor se înmulţeşte cu una şi astfel gimnaziul are 8 clase:
* clasele I - IV, formează gimnaziul inferior;
* clasele V-VIII formează gimnaziul superior.
Se schimba radical şi planul de învăţământ, adăugându-se: limba greacă, istoria naturală, geologia, botanica, mineralogia, chimia.
În perioada 1850 - 1896 au loc mai multe schimbări ale regulamentului şi în planul de învăţământ , perioadă în care guvernul maghiar a încercat să-şi lase amprenta asupra obiectelor de învăţământ ale gimnaziului. Concluzia este că de la 1883 s-a reuşit doar ca limba maghiară să se studieze în Blaj, 27 de ore pe săptămână, iar limba română în 26 de ore. Aceasta se datorează conducătorilor şcolilor din Blaj, în special Mitropolitului Vancea, care a ştiut să preîntâmpine maghiarizarea şcolii. Viaţa naţională ce se manifesta, nu putea rămâne neobservată de şoviniştii maghiari. Liceul era ca un ghimpe în ochii lor iar tendinţa românilor de a-şi cultiva limba şi istoria naţională crea multe zile negre intoleranţilor din fruntea ţării.
După evenimentele istorice de la 1 Decembrie 1918, gimnaziul din Blaj se organizează după statutul şcolilor din Vechiul Regat. Anul şcolar 1928 - 1929 rămâne în istoria liceului ca unul de referinţă, anul în care se atribuie numele de "Sfântul Vasile cel Mare" după numele ordinului călugăresc căruia îi aparţineau călugării profesori ai primelor şcoli din Blaj.
Datorită prestigiului dat îndeosebi de calitatea învăţământului, mii de elevi au urmat de-a lungul timpului cursurile acestei prestigioase instituţii de învăţământ din Transilvania, ajungând oameni de calitate intelectuală, ducând numele şcolilor blăjene pretutindeni în ţară şi nu de puţine ori în lumea întreagă.
În anul 1948, odată cu venirea la putere a regimului comunist şi scoaterea în afara legii a Bisericii Greco-Catolice, acest liceu este obligat să îşi închidă p
Informaţii utile pentru admitere 2023
Specializare
Cod 2023
Locuri 2023
Nr. Locuri speciale
Forma Învățământ
Filiera
Profil
Intensiv
Limba de predare
Bilingv
MA 2022
Rromi
R.Moldova
Arhivă medii de admitere
Specializare
Bilingv
2020
2019
2018
2014
2013
2012
2011
2009
2004
Teologie greco-catolica
-
0.00
0.00
0.00
0.00
-
-
-
-
6.33
Teologie greco-catolica
Engleza
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Datele de mai jos se bazează pe notele obţinute de elevi în prima sesiune a examenului de Bacalaureat.
Specializari şi rezultate BAC 2023
Specializare
Forma de învăţământ
Media pe liceu
Promovabilitate
Număr note de 10
Teologie Greco-Catolică
Zi
5.24
54.17%
0
Total medie liceu
5.24
54.17%
0
Specializari şi rezultate BAC 2022
Specializare
Forma de învăţământ
Media pe liceu
Promovabilitate
Număr note de 10
Teologie Greco-Catolică
Zi
2.87
28.57%
0
Total medie liceu
2.87
28.57%
0
Specializari şi rezultate BAC 2021
Specializare
Forma de învăţământ
Media pe liceu
Promovabilitate
Număr note de 10
Teologie Greco-Catolică
Zi
4.88
56.52%
0
Total medie liceu
4.88
56.52%
0
Specializari şi rezultate BAC 2020
Specializare
Forma de învăţământ
Media pe liceu
Promovabilitate
Număr note de 10
Teologie Greco-Catolică
Zi
3.49
48.00%
0
Total medie liceu
3.49
48.00%
0
Specializari şi rezultate BAC 2019
Specializare
Forma de învăţământ
Media pe liceu
Promovabilitate
Număr note de 10
TEOLOGIE GRECO-CATOLICA
ZI
2.12
21.74%
0
Total medie liceu
2.12
21.74%
0
Specializari şi rezultate BAC 2018
Specializare
Forma de învăţământ
Media pe liceu
Promovabilitate
Număr note de 10
Teologie Greco-Catolică
Zi
2.37
23.53%
0
Total medie liceu
2.37
23.53%
0
Specializari şi rezultate BAC 2017
Specializare
Forma de învăţământ
Media pe liceu
Promovabilitate
Număr note de 10
Teologie Greco-Catolică
Zi
4.56
57.14%
0
Total medie liceu
4.56
57.14%
0
Specializari şi rezultate BAC 2016
Specializare
Forma de învăţământ
Media pe liceu
Promovabilitate
Număr note de 10
Teologie Greco-Catolică
Zi
3.95
40.00%
0
Total medie liceu
3.95
40.00%
0
Specializari şi rezultate BAC 2015
Specializare
Forma de învăţământ
Media pe liceu
Promovabilitate
Număr note de 10
Teologie Greco-Catolică
Zi
4.95
62.50%
0
Total medie liceu
4.95
62.50%
0
Specializari şi rezultate BAC 2014
Specializare
Forma de învăţământ
Media pe liceu
Promovabilitate
Număr note de 10
Teologie Greco-Catolică
Zi
2.76
30.00%
0
Total medie liceu
2.76
30.00%
0
Specializari şi rezultate BAC 2013
Specializare
Forma de învăţământ
Media pe liceu
Promovabilitate
Număr note de 10
Teologie Greco-Catolica
Zi
4.36
25.00%
0
Total medie liceu
4.36
25.00%
0
Specializari şi rezultate BAC 2012
Specializare
Forma de învăţământ
Media pe liceu
Promovabilitate
Număr note de 10
Teologie Greco-Catolica
Zi
3.41
40.91%
0
Total medie liceu
3.41
40.91%
0
Specializari şi rezultate BAC 2011
Specializare
Forma de învăţământ
Media pe liceu
Promovabilitate
Număr note de 10
Teologie Greco-Catolica
Zi
4.48
42.11%
0
Total medie liceu
4.48
42.11%
0
Specializari şi rezultate BAC 2010
Specializare
Forma de învăţământ
Media pe liceu
Promovabilitate
Număr note de 10
Teologie Greco-Catolica
Zi
7.63
94.44%
0
Total medie liceu
7.63
94.44%
0
Specializari şi rezultate BAC 2009
Specializare
Forma de învăţământ
Media pe liceu
Promovabilitate
Număr note de 10
Teologie Greco-Catolica
Zi
7.73
93.33%
0
Total medie liceu
7.73
93.33%
0
Informaţii utile pentru admitere 2023
Specializare
Cod 2023
Locuri 2023
Nr. Locuri speciale
Forma Învățământ
Filiera
Profil
Intensiv
Limba de predare
Bilingv
MA 2022
Rromi
R.Moldova
Date de contact
JUDEȚ
Alba
Localitate
Blaj
Adresa poștală
Piata 1848, nr. 3
Cod poștal
515400
Telefon
0258711904
Fax
0258712228
E-mail
lsv.blaj@mail.albanet.ro
Site
Informaţiile* prezentate pe site-ul AdmitereLiceu.ro au fost preluate din surse publice precum http://admitere.edu.ro, http://bacalaureat.edu.ro, http://evaluare.edu.ro, http://harta.bdne.edu.ro/ sau
site-urile proprii ale instituţiilor de învăţământ. O parte din specializări au fost reorganizate, prin urmare unele date au fost interpretate pentru a facilita compararea mediilor şi stabilirea
opţiunilor. Înainte de efectuarea alegerilor definitive şi completarea fişelor de înscriere, vă recomandăm să consultaţi brosura de admitere distribuită în şcoli şi site-urile oficiale ale
Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării, pentru erate. Echipa INTUITEXT actualizează în mod constant informaţiile publicate pe AdmitereLiceu.ro, în funcţie de modificările semnalate.
*Datele prezentate au un rol informativ. INTUITEXT nu poate fi făcută răspunzatoare pentru nici o daună, de orice natură ar fi aceasta, provocată utilizatorilor săi de folosirea informaţiilor
furnizate de INTUITEXT.