8 decembrie 2016 12:12
569 vizualizări

Temele pentru acasa – cat de eficiente sunt de fapt

(Interviu Delia Lungu – psiholog Intuitext)

 

De curand, ministrul educatiei a declarat ca pana la liceu, temele ar trebui sa dureze cel mult doua ore. Care crezi ca ar fi intervalul de timp corect, sanatos si eficient pe care copiii ar trebui sa-l dedice temelor, dupa un program destul de incarcat deja de la scoala?

 

Studiile de psihologie educationala ne arata ca timpul sanatos alocat temelor de casa in fiecare zi pentru copil este in functie de varsta lui. Marea lor majoritate au ajuns la un consens si au formulat o „regula“, regula celor 10 minute: clasa intai - 10 minute, clasa a doua 20 minute, gimnaziu intre 50 si 80 minute.

Ramane de vazut cum aceste recomandari pot fi aplicate efectiv in sistemul educational romanesc din prezent, deoarece sunt multe alte aspecte luate in considerare: de exemplu, incarcarea programei, asteptarile parintilor si ale profesorilor, cat de atractiva este lectia predata de cadrul didactic, cat din lectia predata la scoala este retinuta de elev inca din clasa etc.

De asemenea, e important de avut in vedere si cat de atent este copilul in perioada in care-si face temele. Multi parinti spun ca ai lor copii stau la birou cu temele in fata ore in sir, dar cea mai mare parte din timp, atentia lor este in alta parte. De aceea, ideal este sa se gaseasca solutii astfel incat copilul sa-si poata pastra mai mult timp atentia pe ce are de facut. Pentru asta e nevoie de un climat pozitiv creat la scoala de catre cadrele didactice, dar si acasa de catre parinti, astfel incat copilul sa poata invata din placere.

 

In raport cu celelalte tari, potrivit raportului OECD din 2014, elevii din Romania se afla pe locul 6 in topul tarilor cu cele mai multe teme pentru acasa primite de adolescentii in varsta de 15 ani.

 

In aceeasi sesiune online „De vorba cu Ministrul tau“, initiata de Ministerul pentru Consultare Publica si Dialog Civic, ministrul a declarat ca „in momentul de fata, noi am lasat lucrurile la rezonabilitatea profesorilor, dar ceea ce se intampla este ca vacantele de vara se transforma intr-un fel de competitie, de concurs, cate sute sau mii de probleme sa rezolvăm. Sa lasam deoparte ipocrizia. Noi, oamenii maturi, asteptam vara ca sa ne relaxam, sa ne odihnim, iar o eleva sau un elev care are sapte, opt, noua ani, 11 ani, trebuie sa lucreze incontinuu in asa fel incat in septembrie, cand ajunge la scoala, sa nu o supere pe doamna învăţătoare sau pe doamna dirigintă şi să vină cu caietul de teme făcute, iar, dacă nu le-a făcut, eventual, să mai primească şi o notă proastă sau un calificativ prost.“ Care este parerea ta din acest punct de vedere? Ii ajuta pe copii ca vacantele, timpul lor liber, sa nu fie de fapt atat de liber, ci incarcat de responsabilitati pentru scoala?

 

Sunt de acord cu afirmatiile de mai sus si este foarte potrivita comparatia cu nevoia noastra de relaxare, a adultilor. Nu intamplator avem concediu 21 de zile pe an: ca sa ne putem relaxa complet, sa ne umplem bateriile. Avem nevoie de zile libere in care sa ne putem deconecta complet. Cum ar fi daca nu am avea concediu sau daca in timpul concediului ar trebui sa lucram si pentru serviciu? Ne-am mai putea relaxa? Din pacate, sunt multe situatii in care concediul nu este intr-adevar concediu pentru multe persoane. In conditiile in care noi adultii nu percem timpul liber la adevarata valoare, atunci nu vom intelege nici nevoia de timp liber a copiilor. Ca urmare, ii „tinem ocupati“ ca sa aiba ceva de facut, cu argumentul ca trebuie sa nu uite ce au invatat de-a lungul anului scolar. In vacante, copiii au nevoie de un alt tip de invatare: timp de calitate petrecut cu parintii, lectii in natura, activitati si jocuri in familie care sa consolideze ceea ce au invatat la scoala, multa miscare, ore de citit in familie, intarirea prieteniilor cu alti copii, etc.

 

Cat de utile crezi ca sunt notele, calificativele? Crezi ca acest sistem de evaluare incurajeaza competitia sau colaborarea intre copii?

 

 

Citeste continuarea interviului.

Adaugă tu primul comentariu:

Autentifică-te pe site pentru a putea lăsa un comentariu.

Informatiile* prezentate pe site-ul AdmitereLiceu.ro au fost preluate din surse publice precum http://admitere.edu.ro/2012/ http://admitere.edu.ro/2011/, http://admitere.edu.ro/2010/, http://admitere.edu.ro/2009/, http://admitere.edu.ro/2008/, http://harta.bdne.edu.ro/ sau site-urile proprii ale institutiilor de învăţământ. O parte din specializari au fost reorganizate, prin urmare unele date au fost interpretate pentru a facilita compararea mediilor si stabilirea optiunilor. Inainte de efectuarea alegerilor definitive si completarea fiselor de inscriere, va recomandam sa consultati brosura de admitere distribuita in scoli si site-urile oficiale ale Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii, pentru erate. Echipa INTUITEXT actualizeaza in mod constant informatiile publicate pe AdmitereLiceu.ro, in functie de modificarile semnalate.

*Datele prezentate au un rol informativ. INTUITEXT nu poate fi facuta raspunzatoare pentru nici o dauna, de orice natura ar fi aceasta, provocata utilizatorilor sai de folosirea informatiilor furnizate de INTUITEXT.